“Ik Kies Bewust campagne”
Als goede conceptlancering heb ik gekozen voor de “Ik Kies Bewust campagne”.
In mei 2006 is de “Ik Kies Bewust campagne” van start gegaan in Nederland. Een unieke samenwerking tussen fabrikanten, retail organisaties en de Verenigde Nederlandse Cateringorganisaties. Bij deze campagne hoort een speciaal logo; het “Ik kies bewust” logo. [1]
Het logo is terug te vinden op de voorkant van alle deelnemende verpakkingen. Het logo helpt consumenten een bewuste keuze te maken voor producten met een gezondere samenstelling. Het “Ik kies bewust” logo wordt ondersteund door wetenschappers en het Voedingscentrum.
Het logo wordt toegekend aan voedingsmiddelen die minder verzadigd vet, transvet, (toegevoegde) suikers en zout bevatten. Daarnaast wordt ook de aanwezigheid van noodzakelijke voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en vezels meegewogen. De criteria zijn opgesteld door een onafhankelijke Wetenschappelijke Commissie en zijn gebaseerd op nationale en internationale aanbevelingen voor gezondere voeding.[2]
Dat het Ik Kies Bewust logo een goede conceptlancering is, is terug te vinden in vele artikelen en recensies. Het aantal producten met het Ik kies bewust logo is in twee jaar tijd verachtvoudigd. Dat blijkt uit een eerste inventarisatie sinds het tweejarig bestaan van het logo. Bij de lancering droegen 350 artikelen het keurmerk, dit aantal ligt nu al op 2700 artikelen. In juli 2008 roemde Minister Ab Klink van

[1] http://www.frieslandfoods.com/SiteCollectionImages/231x226%20Tekstpagina%20afb%20klein/Ik_Kies_Bewust_logo-klein.jpg
[2] http://www.stichtingikkiesbewust.nl/
[3] http://www.evmi.nl/nieuws/marketing-sales/5797/ik-kies-bewust-groeit-als-kool.html
Geen opmerkingen:
Een reactie posten