Conceptlancering
Een conceptlancering is voor een organisatie en product ontzettend belangrijk om de doelgroep te kunnen benaderen. Het doel van een conceptlancering is om je product om een aparte manier op de markt te brengen zodat je gelijk voorsprong hebt ten opzichte van de concurrerende organisaties of producten. Om dit zo succesvol te doen is er een aantal voorwaarden:
- Plan moet afgestemd zijn op de juiste doelgroep;
- Plan moet duidelijke doelstellingen hebben;
- Het plan moet een goede creatieve strategie bevatten;
- Het moet duidelijk zijn waar, wanneer en hoe er gecommuniceerd wordt;
- En het plan moet aangeven hoe alles op elkaar is afgestemd.
Slechte conceptlancering
1. Sport 7
John de Mol: ’Sport 7, we gaan iets nieuws doen’ In 1996 is de sportzender Sport 7 live gegaan. Sport 7 was een initiatief van de KNVB en een consortium dat bestond uit Ende

Terugblik Sport 7
2. Talpa
Om maar even in de tv industrie en John de Mol concepten te blijven, Talpa is natuurlijk ook een schitterend voorbeeld van hoe een conceptlancering fout kan gaan. Zonder dat de doelgroep goed uitgekiend was en niet op de hoogte was van het concept werd Talpa geïntroduceerd op de Nederlandse televisiemarkt. In het begin werd de kijker vooral nieuwsgierig gehouden over vage concepten zoals De Gouden Kooi, talkshows van zus Linda de Mol en de naam rondom de nieuwe zender. Was het nou Tien, Talpa of hoe ging het heten? Te weinig geïnteresseerde kijkers leidde vervolgens tot te weinig kijkcijfers en programma’s die ineens van de buis werden gehaald. De positionering was het grootste probleem van Talpa. Vooraf werd niet duidelijk gecommuniceerd wie Talpa was, waar het voor stond en wat de doelstellingen waren en hoe ze dit dachten te bereiken. Ook Talpa heeft niet lang het levenslicht gezien. 17 augustus 2007 nam Talpa/Tien afscheid met het programma ‘De laatste show’.
Talpa Lancering

Einde Talpa

Jonh de Mol wordt belaagd nadat de stekker uit Talpa is gehaald. (Bron:weblogs2.nrc)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten