dinsdag 16 september 2008

Individuele opdracht Jeroen de Ridder

Conceptverslag

Herbarium
De Herbarium is een nieuw productconcept van Philips. Hiermee mikken ze op de mensen met een ‘hippe’ levensstijl. Een Herbarium is een kleine serre voor gebruik in het huis, die het beste klimaat garandeert voor het telen van kruiden.
Philips heeft de Herbarium ontwikkeld omdat het wetenschappelijk bewezen is dat verschillende soorten kruiden de gezondheid van de mens bevorderd. Maar omdat het kweken en onderhouden van de kruiden veel tijd in beslag neemt hebben de meeste mensen hier geen tijd voor. Philips gedachte hierachter is, dat het telen van kruiden even makkelijk moet zijn als het zetten van een kop koffie.
De kleine serre werkt op zonne-energie en creëert een microklimaat dat zelfvoorziend is. Je schaft ‘pads’ aan, vergelijkbaar met de koffie-pads, en plaatst die in de voorziene ruimtes in de serre. Via een display wordt weergegeven wat het kruid is en wanneer het de ideale tijd is om de kruiden te oogsten.

Filmpje:
http://www.bright.nl/upload/05/12/051201-herbs.mov

Single maar niet alleen
Er zijn in Nederland zo’n 2,5 miljoen singles. Dit is een enorme groep mensen waar in de reisbranche maar weinig rekening mee wordt gehouden. FOX Vakanties heeft een voor Nederland geheel nieuw concept op de markt gebracht: Single maar niet alleen, reislustige
singles die samen met andere singles op een ongedwongen en gezellige manier avontuurlijke en cultureelgetinte reizen willen maken.
Je ziet nu veel, en niet alleen in de reisbranche, veel producten op de markt komen die gericht zijn op het single zijn. Kijk alleen al naar de supermarkt en je ziet meer kleinere verpakkingen, langere houdbaarheids data etc. Terugkijkend op FOX reizen, zijn zij op dit moment één van de weinige en de grootste leverancier van Single reizen en gooien zichzelf in een gat in de markt. De doelgroep die zij willen bereiken zijn singles die graag op een ongedwongen en op een gezellige manier samen willen reizen en hun reisbelevenissen willen delen met andere singles in georganiseerd verband.


Belangrijk concept uit het verleden

De telefoon
Een telefoon is een toestel waardoor men kan spreken met iemand die eveneens met een telefoonnetwerk verbonden is. Het telefoonsysteem maakt het mogelijk dat twee mensen een gesprek voeren, terwijl zij zich buiten gehoorbereik van elkaar bevinden. Telefoons zijn niet meer weg te denken uit de samenleving.
De eerste telefoons hadden niet geen hoorn. Ze hadden een microfoon op het toestel en een los oorstuk als hoorn. Een microfoon was om in te praten en met het oorstuk kon je de persoon aan de andere kant van de lijn horen. Dan was er ook nog een haak voor het oorstuk. Later werden de microfoon en het losse oorstuk samen een hoorn.Het ontwerp van telefoons is veel veranderd. Vroeger had je hele grote telefoons. Nu heb je telefoons met draad en telefoons zonder draad: draadloze telefoons die gekoppeld zijn aan een vaste telefoonaansluiting, en mobiele telefoons. Draadloze telefoons voor gebruik via een vaste lijn werken via een basisstation en maken gebruik van de DECT-standaard. Verder lijken veel functies van telefoons meer op functies van mobiele telefoons, zoals SMS-functies en trilfuncties.De uitvinding van de telefoon is een van de belangrijkste uitvindingen van de vorige eeuw. Het heeft er voor gezorgd dat mensen sneller en gemakkelijker met elkaar kunnen communiceren. Het is één van de bouwstenen van de globalisatie, want je kunt van hieruit overal ter wereld met iedereen die in het bezit is van een telefoon communiceren.
Bron:
http://www.wikipedia.nl/
Conceptontwikkelaar

Bram Donkers is een generalist met een aanstekelijke daadkracht. Hij heeft ruim 20 jaar ervaring als conceptontwikkelaar en copywriter en communicatiestrateeg. Sterk in het uitzetten van nieuwe lijnen. Breed interessegebied, journalistieke achtergrond, vaardig copywriter met uiteenlopend repertoire aan schrijfstijlen.
Op 19-jarige leeftijd begonnen als hoofdredacteur van een huis-aan-huisblad. En nooit meer opgehouden met schrijven. Diepgaande ervaring als hoofd-/eindredacteur. Denkt in redactionele formules. Door gerenommeerde reclamebureaus ingehuurd voor gezichtsbepalende campagnes. Uitgebreid ervaring opgedaan in strategische consultancy, conceptontwikkeling en accountbehandeling, in het algemeen voor grotere (internationale) klanten in alle sectoren. Cross media denker, innovator, verandermanager. Inzetbaar bij crisismanagement en voor interimklussen. Gewaardeerd als inspirator, organisator, team-builder. Pur sang troubleshooter, met een focus op de zwaardere klussen en complexe communicatieproblematiek. Bram Donkers is gedreven in (multimediale) presentatie. Verzorgt specifieke trainingen (woordvoering, presentatie) en leidt sessies (sparring, brainstorm, klankbord). Ervaren gespreksleider en (dag)voorzitter.

En dan nog wat beeldbepalende details uit het kleurrijke leven van Bram Donkers:

• vader van 2 kinderen (1998 en 2001)
• presenteerde jarenlang de Utrechtse radio-ontbijtshow “Het wordt licht met Donkers”
• reisschrijver in de zijlijn, bijvoorbeeld “Holland, USA – Een avontuurlijke reis langs 28
Hollands”, geschreven samen met levenspartner Anne Wesseling (De Geus, 1997)
• mislukte carrières als popmuzikant, componist, muziekjournalist en concertorganisator
• ooit leider van het AVRO jeugdorkest
• diepgaande interesse als amateur-kok en wijnschrijver
• jaarlijks minimaal 1 x te vinden in New York
• jaarlijks minimaal 1 x te vinden in de Dordogne (eigen nevenvestiging)
• zwakste punt: het kleine gesprek

Geen opmerkingen: