zondag 21 september 2008

Individuele opdracht Serena Joha

Goed concept

Gezonde drankjes

Men heeft het de laatste tijd steeds drukker.

Steeds vaker maakt men er een gewoonte van om het ontbijt over te slaan terwijl dit toch de belangrijkste maaltijd van de dag is. Veel bedrijven hebben hierop ingespeeld door verschillende drankjes te produceren. Mensen kopen tegenwoordig veel drankjes die goed zijn voor hun gezondheid en lekker makkelijk is. De drankjes bevatten allerlei goede voedingsstoffen.



Er zijn veel verschillenden soorten op de markt. Zo zijn er drankjes die goed zijn voor de stoelgang, drankjes die een bepaald percentage van de dagelijkse lichamelijke behoefte van een bepaalde stof/vitamine. Mensen hebben het druk in het dagelijks leven, maar met zo’n drankje krijgen ze toch voldoende voedingstoffen binnen. Het is tegenwoordig ook in om erg gezond te leven, dus daar spelen de fabrikanten van deze drankjes erg goed op in.
Vanuit dit concept zijn vele producten voortgekomen, zoals Drinkontbijt, Milk & Fruit, Knorr Vie, Yakult, Becel Pro actief e.d.




Bronnen:





Nintendo Wii
De Wii is de spelcomputer van Nintendo die eerder bekend stond onder de codenaam Nintendo Revolution. De Wii is de opvolger van de Nintendo GameCube.
Het meest opvallende en bekendste element aan de nieuwe spelcomputer van Nintendo is volgens velen de controller (de hardware die men in de hand heeft om spellen te besturen), de zogenaamde “Wii-mote”. Op 16 september 2005 werd de controller van de Wii in Japan onthuld, die lijkt op een afstandsbediening, maar toch heel andere functies heeft.
De afstandsbediening is dé USP (Unique selling proposition) van het apparaat. De afstandsbediening is namelijk bewegings- en positiegevoelig. Hierdoor is het mogelijk games te spelen door bewegingen te maken. Dit is een revolutionair en nooit vertoont concept, en dat is dan ook 1 van de redenen van het grote succes van de spelcomputer.




Het apparaat werd op 8 december 2006 in Europa gelanceerd, maar het creëren van een grote vraag was al lang daarvoor ingezet. In het jaar ervoor liet Nintendo op grote ‘game-beurzen’ al enkele mogelijkheden van het nieuwe apparaat aan het grote publiek zien. Mede hierdoor werd een enorme hype gecreëerd. Iedereen keek ernaar uit zelf te kunnen tennissen of bowlen met de speciale afstandsbediening van nintendo.
Met de lancering van de Wii sprak nintendo een zeer groot publiek aan. Niet alleen kinderen waren benieuwd naar de console, ook ouders leek het leuk om virtueel een balletje te slaan tegen bijvoorbeeld hun kinderen. Zelfs mensen met veel overgewicht zagen in de Wii een ideaal middel om door de beweging af te kunnen vallen, en tegelijkertijd plezier te kunnen maken. Nintendo heeft zijn nieuwe product dus ook perfect gepositioneerd, en mede daarom werden bij de lancering van de wii vele records gebroken. Inmiddels zijn er ongeveer 12 miljoen exemplaren verkocht.







Fout concept


De OV-chipkaart
De OV-chipkaart is een vervoerbewijs en betaalmiddel in het openbaar vervoer in Nederland dat op 1 januari 2009 overal ingevoerd moet zijn.De OV-chipkaart is een gezamenlijk initiatief van vijf grote openbaarvervoerbedrijven: Connexxion, GVB, HTM, NS en RET. Deze bedrijven hebben samen de joint venture 'Trans Link Systems' (TLS) opgericht om gezamenlijk de introductie van de OV-chipkaart vorm te geven. TLS treedt tevens op als clearinghouse (vergelijkbaar met de rol van Interpay in de bancaire wereld).Reizigers die de OV-chipkaart in de Rotterdamse metro gebruiken krijgen t/m eind april 2007 30% korting op het gereisde bedrag.Op 16 december 2005 werd in Rotterdam de eerste OV Chipkaart in gebruik genomen.Dit plan lijkt te falen. Het is de bedoeling dat de kaart landelijk ingevoerd gaat worden. Alle bus,trein en tram kaartjes zullen worden vervangen en volgens de 5 organisatie en de overheid (V&W) is het van belang dat de kaart binnen een korte tijdsbestek invoeren(2007-2009). Dit leidt echter tot problemen. Men houdt niet van veranderingen en zeker niet als deze veranderingen op korte termijn zullen plaatsvinden.Doordat de kaart zo snel moet worden ingevoerd, wordt de informatie op een oppervlakkige manier naar de bevolking vertaald.











Doordat er niet diep wordt ingegaan op de komst van de OV-chipkaart, is er onduidelijkheid ontstaan. Onduidelijkheid voor de bevolking, maar ook onduidelijkheid voor de medewerkers van de 5 organisaties.De negatieve publiciteit die in kranten, op tv en uit persoonlijke ervaringen naar voren zijn gekomen, zorgt ervoor dat mensen zich terughoudend opstellen.De makers van de OV-chipkaart hebben geen rekening gehouden met de reiziger.Voor degene die niet vaak gebruik maken van het openbaarvervoer, maakt de OV-chipkaart het niet aantrekkelijker om meer te gaan reizen met het OV. Je zou een hele kaart moeten aanschaffen, om misschien maar 1 keer met het OV te reizen. Men ziet dat niet zo zitten en schaffen daarom helemaal geen kaart aan of besluiten met de auto te gaan.Doordat het er onduidelijkheid en het gevoel van angstigheid aanwezig zijn, staan mensen niet in de rij om de OV-chipkaart aan te schaffen. Het plan om de pas zo snel mogelijk in te voren en men aan de pas te laten wennen, zal niet soepel verlopen. De makers van de ov-chipkaart hebben niet bij stilgestaan dat nu pas de mensen bekend zijn met de ov-chipkaart.

Bronnen:





Belangrijk concept uit het verleden

De computer en internet

Eén van de belangrijkste concepten ooit is de computer met daarbij ook internet. Zonder dit concept waren we op dit moment bijna nergens meer. Iedereen heeft tegenwoordig een computer, zo niet dan zijn er talloze mogelijkheden om die te kunnen gebruiken. Steeds vaker zijn er internetcafés te vinden. Ook op school zijn er vaak computers beschikbaar. Wat ook noodzakelijk is, alles moet tegenwoordig met de computer gedaan worden.




Met de computer is alles makkelijker en sneller geworden. Alles kan via de computer gedaan worden; je kunt er dingen opzoeken, e-mails versturen, en zelfs boodschappen doen. Het is zelfs mogelijk om met familie die aan de andere kant van de wereld woont, te chatten en te laten zien hoe je leeft via de webcam.



Tegenwoordig kun je zelfs televisie en radio kijken via de computer, ook is het mogelijk talloze films en muziek te downloaden via het internet terwijl je bijvoorbeeld je huiswerk maakt. Naar mijn idee is de computer en zeker het internet een belangrijke uitvinding. Het is nu een must voor bijna iedereen.
In 1977 werd de eerste personal computer uitgevonden. In deze computer zat alles inbegrepen bij de aanschaf. Deze microcomputer werd door Steve Jobs en Stephen Wozniak gelanceerd en kreeg de naam APPLE II. Dit was het begin van misschien wel de belangrijkste uitvinding ooit. Nu kunnen we haast niet meer zonder.



Conceptontwikkelaar



Reinout Oerlemans

Na zes jaar Goede Tijden Slechte Tijden stopte Reinout Oerlemans met acteren en legde zich toe op presenteren. Hij presenteerde de volgende programma's: Heartbreak Hotel, Gekkenhuis, Wedden Dat, Idols en de talkshow Pulse. In 2001 richtte hij zijn eigen productiebedrijf op: Eyeworks. Dit deed hij samen met ervaren Endemol managers Robert van den Bogaard en Ronal van Wechem.

Na vier jaar is Eyeworks Nederland’s een- na- grootste TV producties bedrijf en produceert het programma’s en formats voor verschillende genres, van drama tot sport tot reality-tv. Het meest bekende format/concept van Eyeworks is waarschijnlijk wel de IQ test shows, die verassend hoge kijkcijfers scoort – ook in het buitenland. Verder is Eyeworks verantwoordelijk voor de reality-soap “De Bauers”, waarvoor zij in 2004 de Gouden Televizier ring hebben gekregen. Daarnaast is ook de succesvolle latenight- show Jensen geassocieerd met Eyeworks. Als bedenker van TV-formats kan Reinout Oerlemans gezien worden als een goede conceptontwikkelaar.








We leven in een tijd waar creatieve ideeën al gauw gekopieerd en uitgemolken worden (denk aan alle Big Brother spin-offs) maar Reinout en zijn team bij Eyeworks weten met hun formats toch ook veel origineels te laten zien, zowel in binnen- als buitenland. In recentelijk nieuws op de Eyeworks website staat bovendien vermeld dat het Nederlandse bedrijf een zeer lucratieve overeenkomst heeft gesloten met een Amerikaans bedrijf, waardoor voor Eyeworks de immense Amerikaanse “tv-markt” opengaat.



Geen opmerkingen: