donderdag 11 september 2008

Trends Lois v/d Vlugt

Trendpiramide heden 1 - Verzorging:

Megatrend: Verzorging
Maxitrend: Metroseksueel
Microtrend: Huidverzorgingsproducten voor mannen


Verzorging is een begrip wat niet meer weg valt te denken uit onze maatschappij. Mensen willen er graag verzorgd uitzien. Dit betekent dat ze letten op hun uiterlijk, imago en uitstraling. Deze megatrend is al een hele lange tijd aanwezig. De maxitrend “metroseksueel” is een trend die al even speelt. Het begrip “metroseksueel” werd in 1994 bedacht door de journalist Mark Simspon van de Britse krant “The Independent”. Hij bedoelde er een man uit de stad mee, uit een urbane omgeving, vandaar het woord “metro” afkomstig van “metropolitan”. Het achtervoegsel “seksueel” is om aan te geven dat hij geen homo is, maar toch een verhoogd gevoel voor stijl en schoonheid heeft.

Dat steeds meer mannen uit de 21e eeuw aandacht besteden aan hun uiterlijk, is helemaal niet ongewoon. De markt voor de cosmetica voor de man is de laatste tien jaar sterk gegroeid. Er zijn steeds meer mannen die gebruik maken van cosmetica (en dan zijn de mannen die uit het badkamerkastje van hun zus, vriendin of moeder soms wat lenen nog niet eens meegerekend).

Om in te spelen op de metroseksuele trend komen er steeds meer verzorgingsproducten voor mannen op de markt. Zo ook de “Men Expert” lijn van L’oreal Paris. Hierin wijst L’oreal de man op de voordelen van antirimpel cremetjes, wenkbrauw cremetjes etcetera.
Om deze productlijn meer allure mee te geven is “Pierce Brosnan” het gezicht van deze campagne.

Naar mijn mening is de maxitrend “metroseksueel” nog niet voorbij. Deze trend speelt al wat langer maar gaat met pieken en dalen. Er is een moment geweest dat mannen gek werden van alle “cremetjes”. Maar toch blijven er nieuwe producten op de markt komen die de man er steeds meer van weten te overtuigen dat een goede huidverzorging erg belangrijk is. Na mijn verwachting zal deze trend nog wel even voortduren.
















Trendpiramide heden 2 - Gezondheid:

Megatrend: Gezondheid
Maxitrend: Cosmetic and functional food
Microtrend: Vifit

Met de toenemende aandacht voor gezondheid wordt gezond eten en sporten steeds populairder. De aandacht gaat uit naar het verbeteren van de gezondheid, gewichtsverlies en het herstellen van de balans tussen lichaam en geest.
[1] Gemak speelt in deze trend een belangrijke rol. Er is een grote behoefte naar eenvoudige maar functionele voeding ontstaan. De maxitrend “Cosmetic and functional food” is hier het bewijs van. Binnen deze trend gaat het om voeding waarin verschillende stoffen/ingrediënten aanwezig zijn die een functie met zich meedragen. Voorbeelden zijn de producten waar men jonger of slanker door wordt, producten waarvan men minder rimpels krijgt, producten die helpen het cholesterol te verlagen, producten die de darmflora op evenwicht houden en ga zo maar door.

Om dat niet iedereen dagen in de sportschool wil doorbrengen worden er producten op de markt gebracht die een functie met zich meebrengen.

De microtrend die op deze maxitrend aansluit is Vifit Drink. Vifit producten bevatten de unieke melkzuurbacterie LGG. Wetenschappelijke studies tonen aan dat LGG helpt de darmflora in evenwicht te houden. Probiotische bacteriën zijn bedoeld om de van nature voorkomende flora in het spijsverteringskanaal te ondersteunen en/of te herstellen. Vifit is een combinatie van verse zuivel en natuurlijke vruchtensmaken. Vifit bevat uitsluitend natuurlijke ingrediënten.
[2]

[1] www.trendslator.nl
[2] www.vifit.nl







Trendpiramide heden 3 - Globalisering:

Megatrend: Globalisering
Maxitrend: Cultuurmix
Microtrend: Oosterse levensmiddelen

Globalisering is een proces waarin verschillende maatschappijen, culturen en economieën mondiaal dichter bij elkaar komen.
[1] Door de globalisering lopen steeds meer culturen door elkaar. Zo ook hier in Nederland. Tegenwoordig is er een toenemende belangstelling voor het Oosten. Voorbeelden zijn de Indiase en Oosterse producten in de supermarkt. Te denken valt aan alle gerechten van Conimex. Deze toenemende belangstelling voor Azie is niet alleen terug te zien in de supermarkt. In de kledingindustrie zien we steeds meer vormen die afgeleid zijn van de Japanse kimono en de Chinese bloemenprints. Ook in het interieur zagen we een toenemende invloed van Japanse minimalisme.

Voor consumenten die meer in aanmerking komen met vreemde culturen, is de Aziatische cultuur een grote inspiratiebron. Kernwoorden zijn elegantie, verfijning, beheersing en gevoel voor harmonie. Onze eigen cultuur vermengt zich met oosterse invloeden. De maxitrend (consumententrend) kan het beste worden beschreven met de term “cultuurmix”. De microtrend zijn de Oosterse levensmiddelen, waarvan ik zojuist een aantal voorbeelden van heb gegeven.
[1] http://nl.wikipedia.org/wiki/Globalisering





Trendpiramide verleden:

Megatrend: Globalisering
Maxitrend: Massatoerisme
Microtrend: Vliegreizen

Globalisering is een proces waarin verschillende maatschappijen, culturen en economieën mondiaal dichter bij elkaar komen.
[1] Globalisering is dus een maatschappelijke ontwikkeling.[2] Aan het einde van de 20e eeuw en het begin van de 21e eeuw is de globalisering toegenomen. Dit is geen nieuw verschijnsel aangezien het volume van de wereldhandel aan het begin van de 20e eeuw een hoogtepunt kende dat pas aan het eind van de eeuw opnieuw bereikt werd. De term globalisering werd in 1983 voor het eerst gebruikt door “Theodore Levitt”.

Doordat de wereld steeds meer is gaan globaliseren nam de behoefte aan massatoerisme ook toe. Mensen wilde naar het buitenland voor zaken en vakanties. In de jaren ’60 is de massatoerisme ontstaan. Men kreeg steeds meer loon en vrije tijd, waardoor er meer ruimte was voor “verre” vakanties. Mensen gingen massaal op vakantie naar het buitenland. Een microtrend die hieruit voortvloeide was de toename in vliegreizen. Meer mensen konden in een korte tijd vervoert worden. Het was een luxe om met het vliegtuig op vakantie te gaan.
Tegenwoordig is er nog steeds veel vraag naar vliegreizen. Er is ook een veelzijdig aanbod wat de concurrentie hoog maakt. De concurrentie tussen vliegmaatschappijen wordt nu aangegaan door lowbudget vliegreizen aan te bieden. Zo vertaalt de trend uit het verleden zich ook weer naar het heden, wat bewijst dat een trend vaak een opgaande en neergaande lijn heeft.
[1] http://nl.wikipedia.org/wiki/Globalisering
[2] http://www.trendslator.nl





Trendvoorspelling

Megatrend: Overleven (Survive)
Maxitrend: Milieubewust
Microtrend: Mobiele oplader o.b.v. beweging

Volgend jaar verwacht met een mobiele oplader op de markt die werkt aan de hand van je bewegingen
[1]. Deze oplader wordt op de markt gebracht door het bedrijf M2E Power. Ongemerkt moet de oplader energie genereren. Zes uur bewegen is, volgens het bedrijf, goed voor 30 tot 60 minuten langere stand-by tijd. M2E wil de oplader in de toekomst ook inbouwen in voertuigen.
Deze microtrend is het gevolg van de maxitrend “energiebesparing”. Milieu Centraal heeft op een rij gezet wat de trends zijn voor energieverbruik in Nederland, en hoeveel CO2-uitstoot er valt te besparen als elk huishouden energiebesparende maatregelen neemt
[2]. De CO2-uitstoot kan worden teruggedrongen als huishoudens zuiniger en bewuster omgaan met gas, elektriciteit en motorbrandstoffen. Tegenwoordig wordt er zoveel aandacht besteed aan “groen” dat de mogelijkheden erg divers zijn.

Naar mijn verwachting zal de “groen trend” nog een lange tijd volhouden. Deze trend staat aan het begin en zal naar mijn verwachting nog veel verder uitgroeien. Zeker gezien het feit dat er steeds meer gevolgen van het hoge CO2-uitstoot gehalte merkbaar zijn. Te denken valt aan de grondvervuiling, het opraken van de olie en het wereldwijd stijgen van het waterpijl.

Van de mobiele oplader op basis van bewegingen sta ik dan ook helemaal niet gek te kijken.
Deze microtrend speelt in op de trend “Survive” van Hilde Roothart.
[3]
[1] http://www.bright.nl/mobiel-opladen-met-je-eigen-beweging
[2] http://www.milieucentraal.nl/pagina?onderwerp=Trends%20energiebesparing
[3] http://www.trendslator.nl/download/Zeven-trends.pdf





Geen opmerkingen: