dinsdag 16 september 2008

Individuele opdracht Thomas

2 concepten/mictrotrends

Plastuit voor vrouwen
De plastuit is een stukje karton voor vrouwen in de vorm van een frietzak. Ze kunnen daarmee buiten staande plassen zoals mannen.
Op die manier hoeven ze niet gehurkt met de broek op de enkels het risico te lopen dat ze kou vatten of hun kleding onder plassen.
Dit product werd gelanceerd door middel van een reclame waarin een vrouw staat te plassen en een hele sloot vol plaste om te laten zien hoe handig het was. Volgens velen kon dit niet en overschreed de producent een grens.

http://p-mate.com/ned/intro.html
Mitsubishi Carisma
Mitsubishi Carisma, posters voor de ramen.Een aantal jaren geleden kwam Mitsubishi met hun nieuwe model genaamd Carisma. Om de aandacht van de Nederlanders te trekken werd op elk huisadres een poster van de nieuwe auto bezorgt. Als je die poster voor het raam hing maakte je kans om een Carisma te winnen. Deze actie zorgde er voor dat binnen een aantal dagen heel Nederland werkelijk vol hing met posters en iedereen over de actie sprak en hoopte te winnen.






Fout concept

De kindermobiele telefoon
Een
concept dat nooit is doorgebroken is het gebruik van mobiele telefoons voor kinderen. De zogenaamde kindermobiele telefoons. Deze mobiele telefoons zijn simpel in gebruik en hebben maar een beperkt aantal bel opties. In de telefoon passen maar 5 voorgeprogrammeerde nummers. Dat zijn ook de enige nummers die kunnen worden gebeld met het mobieltje. Een voorbeeld van een kindermobiel is de Foony. De Foony is nooit doorgebroken, en is zelfs uit de markt gehaald omdat er kankerverwekkende straling uit zou komen. Niet alleen de Foony is nooit geïntegreerd, het hele concept van het kindermobieltje is nooit aangeslagen.

Concept uit het verleden

Het voordeel van dit nieuwe concept is dat meer mensen sneller van A naar B vervoerd kunnen worden.
Tevens hebben de passagiers meer comfort om mee te vliegen. Men kon met het nieuwe comfort op grotere hoogtes vliegen d.m.v. de nieuwe straalmotoren. Op grotere hoogte werd gevlogen om eventueel slecht weer te vermijden. Het uitgewerkte concept kwam uiteindelijk in werking met de Boeing 707. Deze Boeing kon een afstand van 9500 km vliegen met 189 passagiers aanboord. De eerste reeks is neergezet en ze konden op naar een succesvolle tijd. En die kwam er inderdaad. Diverse Boeings hebben onze revue al gepasseerd. We wachten inmiddels op de Boeing 787 die eind 2007 begin 2008 moet worden gepresenteerd. We spreken dan over het vervoeren van inmiddels 350 mensen. Andere verschillen tussen de 1ste Boeings en de Boeiend 787 die er aan komt zijn bijvoorbeeld de lengte, reikwijdte van de vleugels en de zuinigheid waarmee ze vliegen. Je kunt hier dus spreken van een succes concept uit het verleden.

Conceptontwikkelaar

Bij het zoeken naar een conceptontwikkelaar kwam ik al snel Harry Roetert tegen. Deze bekende conceptontwikkelaar doet zijn werk met een creatieve kijk. Naar conceptontwikkelaar is hij ook kunstenaar. Door zijn creativiteit is hij in staat telkens nieuwe concepten te vinden en deze te ontwikkelen. Zijn werk bestaat voornamelijk uit het opstellen van internetstrategiën, keuzes maken uit types websites, het opzetten van webstructuren, projecten begeleiden bij een bouwproces en het opzetten van organisatie structuren. Roetert is een veel gevraagd conceptontwikkelaar omdat hij de concepten niet alleen ontwikkeld, hij begeleid ook de loop van de concepten gedurende een langere periode. Mocht de ontwikkeling van een concept niet goed lopen, zorgt Harry Roetert voor een nieuwe, soepelere ontwikkeling die beter bij het concept past. Door zijn kennis treed hij vaak op als coach om mensen te begeleiden tijdens de lancering van het concept.

Geen opmerkingen: